Nyhedsbrev nr. 5, januar 2023
Hermed bestyrelsens Nytårshilsen til medlemmerne – god læsning !

Vort medlemskab af DTF og DGI
Grundet de meget høje kontingenter, vi alt i alt betaler til disse 2 organer – uden at modtage ret meget ”retur” – har bestyrelsen været i kontakt med især DTF. Samlet betaler vi knap 40.000,- kr. årligt for disse medlemskaber plus gebyrer for turneringsdeltagelse mv. Hertil kommer bolde samt fortæring under hjemmekampe.
De 2 tennisorganisationer har en række tilbud, man kan benytte sig af – i næsten alle tilfælde er der dog krav om
ekstra betaling for disse ydelser. HEI har kun i stærkt begrænset omfang fordel af disse mulige ydelser.
DTF og DGI har netop meddelt, at deres fælles bestræbelser på at fusionere er strandet…… hensigten med fusionen var bl. a. at man fremover kun ville behøve ét medlemskab og ét kontingent. Det er bestyrelsens opfattelse at regnskabsaflæggelsen i DTF er under al kritik, idet de interne revisorer oplyser, at de er forment adgang til visse konti. Vi kan herudover se, at der uddeles sponsorater til unavngivne spillere – ikke
som en driftsudgift i regnskabet, men som en overskudsdisposition i egenkapitalen. Vi følger spændt, hvad der nu måtte ske og overvejer fortsat vort medlemskab af DTF/JTU. Som ansvarlig bestyrelse mener vi, at disse forhold bør give grund til nogle overvejelser om fortsat medlemskab af hele 2 sådanne organisationer.

Vintertennis
På det seneste har snefaldet forhindret os i at anvende de nye baner, men indtil da blev de faktisk flittigt benyttet.
Forhåbentlig arter vejret sig, så disse vinteraktiviteter kan blive genoptaget snarest. Bestyrelsen er blevet gjort opmærksom på, at lysforholdene på bane 6 ikke er helt tilfredsstillende. Vi har derfor taget kontakt til det firma, der har beregnet masternes placering, den nødvendige lysstyrke samt lampernes placering og vinkling. Umiddelbart efter Nytår, vil banerne blive inspiceret og forhåbentlig finder vi årsagen til problemet og får det rettet.

Indkørslen til parkeringspladsen.
Som adviseret har ”KREDSLØB” nedlagt fjernvarmerør i området syd for bane 6. Arbejdet er tilendebragt men
området er kun delvist reetableret tilfredsstillende. De mangler fortsat at fjerne en række materialer samt at
fuldføre udbedringen af selve vejen. Vi er i kontakt med ”Kredsløb” og byggeledelsen og har aftalt at mødes om
dette tirsdag den 3. januar. Vi forventer snarlig afslutning af dette projekt ! Planen er, at vi til foråret tilplanter i skel til den nye bebyggelse med henblik på at undgå uhensigtsmæssig gennemkørsel fra Skæring Skolevej til og fra den nye bebyggelse, således at vi fremover kan benytte arealet til bl.a. parkering.

Sponsorer
Det er med betydelig glæde, at vi kan annoncere, at InSport har indgået en 3-årig sponsoraftale med HEI-Tennis !
Efter Nytår vil den nye sponsorportal blive opsat ved indgangen til tennisområdet. Der er fortsat plads til flere
sponsorer – så-eh….. hvis nogen vil bakke op om foreningen…..

Projekt banerenovering og nyt lys på banerne 1,2 og 3
Som nævnt i et tidligere Nyhedsbrev, har bestyrelsen planer om at renovere disse baner efter 40 år intens
brug…….Bestyrelsen har ansøgt DIF og DGI’s foreningspulje om et større beløb til denne renovering, men har
desværre fået afslag – dog med opfordring til at søge igen i 2023. Derudover har vi søgt et større beløb hos Århus
Kommunes Anlægsfond, hvor vi fortsat afventer svar. Planen gik/går ud på at etablere et nyt dræn (der virker) samt forsyne disse baner med et tidssvarende lyssystem. I den forbindelse vil banerne i 2023 i øvrigt blive gjort spilklare af et professionelt eksternt firma.

Nytårs-Cup og -Taffel den 15.1.2023
Af tids- og ressourcemæssige årsager har bestyrelsen valgt at aflyse dette arrangement. Skulle der være
medlemmer, der har mulighed for at planlægge og gennemføre dette, er de særdeles velkomne til at tage over !

Voksenintroduktion og Tennissportens dag den 29. april samt medlemssituationen
Vi har ansøgt og fået bevilget 5.000,- kr (!) fra Århus Kommune til at gennemføre ”Bevæg dig for livet” aktiviteter i
form af løbende voksenintroduktion. Tanken er, at hver gang vi når op på 8 tilmeldinger, etableres et nyt hold.
Så hvis medlemmerne er lidt aktive og hjælper til med at få nye spillere, ville bestyrelsen se herpå med tilfredshed ! Bagsiden af medaljen er at der efterfølgende skal udfyldes et 4-siders omfattende evalueringsskema – Kommunalt administrativt bureaukrati ……

For så vidt angår medlemssituationen, konstaterer vi, at antallet af medlemmer i 2022 udgør 335, der er
specificeret nedenfor. Set over de seneste år, er antallet af medlemmer faldet – især i gruppen 60+/70+, men vi har
stadig en betydelig overvægt i denne aldersgruppe. Sammenholdt med befolkningssammensætningen i Skæring/Egå og Hjortshøj Sogne, ser vi at antallet af medlemmer i gruppen 25-59 år er langt under befolkningssammensætningen – hvilket tydeliggør, hvor vores indsats bør ligge i de kommende år.

Bureaukratiet vokser….
Ja, bureaukratiet vokser og belaster dermed de frivillige lederes indsats. Fra 1. januar ophører den såkaldte ”Århus
ordning” således at vi nu skal til at registrere hver eneste gang vi afholder en aktivitet, typisk ungdomstræning. Vi
skal hver eneste gang registrere dato for aktiviteten, aktivitetslængden samt antallet af deltagere opdelt på
aldersgrupperne 3-5 år, 6-18 år og 19-24 år. Den løbende registrering og rapportering skal opbevares i 5 år og stilles til rådighed for kommunen på forlangende. Man kan selvfølgelig håbe på, at de igangværende kommunale
budgetforhandlinger ændrer på antallet af bureaukrater, men det er næppe sandsynligt.

Generalforsamling for 2022
Generalforsamlingen er planlagt til at finde sted onsdag den 22. februar 2023 i Skæring Hallens cafeteria. Så skriv det i kalenderen. Nærværende nyhedsbrev har ikke som intention at være en gennemgang af årets aktiviteter og forventninger til fremtiden. Denne – faktisk ret interessante – gennemgang vil finde sted på generalforsamlingen for 2022. Men allerede nu kan det oplyses, at formanden, Flemming Juul-Dam, ikke ønsker at fortsætte som formand endsige at fortsætte som menigt medlem af bestyrelsen. Årsagerne hertil er mange. En af disse er, at det ikke på noget tidspunkt har været Flemmings ambition at være formand. Overtagelsen af den nuværende post som formand skyldes ene og alene personlig ansvarsfølelse overfor klubbens økonomi, medlemmer og aktiviteter efter den for foreningen særdeles ubehagelige situation der blev skabt midt under vores formentlig største projekt nogensinde – et projekt på ca. 1 mio. kr.- der på netop dette tidspunkt befandt sig i en yderst kritisk fase. Vores kasserer, Lene Østergaard Nielsen, der er på valg, har meddelt, at hun ikke ønsker genvalg på den kommende generalforsamling. Denne meddelelse udsendes nu, således at foreningens medlemmer i tide kan forberede opstillingen og valget af en delvis ny bestyrelse om knap 2 måneder.

Banebenyttelse.
Efter kontakt til andre tennisklubber samt JTU, besluttede bestyrelsen at gøre en indsats for, at reducere antallet af ikke-medlemmers brug af vore baner. I rigtig mange klubber oplever de præcis de samme problemstillinger, som har præget vores klub gennem årene. De anvendte løsninger har været mangeartede og efter vores opfattelse måske ”lidt for meget”. Eksempelvis har samtlige klubber i Ålborgområdet indført en lille årsmærkat, der sættes på skoene, således at man kan se, at der er tale om et identificeret medlem. Denne foranstaltning er i visse klubber suppleret med kameraovervågning af hver enkelt bane – samt andre tiltag. Vi er også vidende om at i nogle klubber bakker medlemmerne aktivt op om bestyrelsernes indsats på dette område. Bestyrelsen har den klare holdning, at de forholdsregler, vi har taget i anvendelse, har været rimelige. Den løbende diskussion har bl. a. drejet sig om børns/unges ret til at spille på vore baner. Vi kan konstatere, at en række familier over årene på fornem vis har overholdt retningslinjerne, udstukket af tidligere bestyrelser og de facto har tegnet familiemedlemsskaber. I 2022 har vi således 7 familiemedlemsskaber med i alt 13 børn. Bestyrelsen har opsummeret følgende få og enkle regler for banebenyttelse: (I realiteten er der næppe noget nyt i disse regler)

Som udgangspunkt må banerne kun benyttes af medlemmer, herunder tilkøb via ”Wanna Sport”.

Dog kan op til 3 gæster spille samtidig på en og samme bane under forudsætning af at et medlem har
registreret et gæstekort.

Dette medlem skal altid være til stede på banen som spiller. Medlemmet har det fulde ansvar for at
retningslinier mm overholdes – herunder korrekt gæstekort registrering og korrekt fodtøj.

De første 2 gæstekort per sæson er gratis, derefter betales et gebyr på pt. 50,- kr (Halbooking)

Det er ikke tilladt at anvende andre medlemmers numre til ikke-medlemmer.

Turneringsspil i regi af de officielle tennisorganisationer er undtaget fra disse regler.

Tilbage er kun at ønske læserne af Nyhedsbrevene et rigtig godt tennis Nytår !
Bestyrelsen, januar 2023.